29.oktober 2008
Panamakanalen!



Slik ser man ut ombord på Fram kl 0600 - det er jo ikke hver dag en skal forsere Panamakanalen!



Panamakanalen skjærer seg gjennom Panamas smaleste parti, og gjør det mulig for skip å ta snarveien fra Atlanterhavet til Stillehavet ( eller omvendt), og regnes som et av de største og vanskeligste ingeniørprosjekter noensinne.
Prosjektet møtte langt flere problemer enn noen hadde tenkt seg. Jordskred, gul feber og malaria drepte rundt 22000 arbeidere, men på tross av dette kunne kanalen åpnes for skipsfart i 1914.
Kanalen har stor innflytelse på sjøfarten, ettersom fartøy ikke lenger behøver å dra den lange og farefulle reisen via Drakestretet og Kapp Horn på Søramerikas sydspiss.

Kartskissa under viser hvordan kanalsystemet er bygd opp;


De tre Gatùnslusene transportere oss 1,9 km fra Atlanterhavssiden over på Gatùnsjøen, en kunstig innsjø, som fører oss over Panamaeidet og ut på Rio Chargres, som er ei naturlig elv.

Videre følger slusa Pedro Miguel, som fører oss over i den kunstige sjøen, Miraflores.
Det siste slusesystemet heter Mirafloresslusene, og består av to slusesett.

Nå er vi kommet ut i Stillehavet!




Atlanterhavssiden regnes som nordsiden av kanalen

Sydsiden av kanalen er den enden som ligger på Stillehavssiden


Fram i en av Gatùnslusene Pedro Miguelslusa
MSC Natalia, et skip som vi hadde følge med hele dagen

MSC Natalia på vei inn i Pedro Miguelslusa

Her er hun løftet opp til neste nivå i slusa

Ikke mye klaring her!!!

Det koster å benytte seg av denne snarveien; Fram betalte ca 300.000 kroner for turen.

Høyeste sum som er betalt for noe skip var den 25. september 2003, da cruiseskipet Coral Princess betalte 226 194,25 dollar for å passere.

Den laveste avgiften noensinne er satt till 36 cent. Denne gangen var det ikke noe skip, men en amerikaner som svømte gjennom i 1928

I gjennomsnitt betaler hver båt ca. 54 000 dollar for å passere.
På broen var det dyp konsentrasjon hele dagen, losen var med oss fra 0530, til vi var ute
i Stillehavet ved 1800 tiden.

Med los ombord, er Rune på brua hele tiden, så det ble en slitsom dag, og tidlig kveld på han!

Når vi forserte slusene, hadde vi mange ekstra menn ombord. Disse tok seg av alle slepetrossene som forbandt oss til de elektriske lokomotivene som var vår drahjelp gjennom slusene. Det jobbes kontinuelig med å forsterke dikene mellom kanalen og landet rundt.

Den "lille gule" lastebilen til venstre er egentlig en ganske så velvoksen en! Tenk da hvor stor den orange er, som i tilegg står ganske mye lenger unna!!!!!!
Tommy, bas ombord, har vært her før.
Som fireåring var han med pappan sin på tur gjennom Panamakanalen
Mye skipstrafikk, og mange rustholker!

På tur Gatùnsjøen, så vi bla annet huggst av..........ja, regnskog!
Riktignok er der utrolig mye av den i disse trakter, men fy og fy.......
De mest spektakulære ved kanalen er slusene. De er 33,53 meter brede og med en effektiv lengde på 304,8 meter. Dybden i slusene varierer, men den dypeste er 12,55 meter. Disse dimensjonene viser den maksimale størrelsen på de skip som kan traffikere kanalen og kallas for panamax.
Alle kanalens sluser er dobble og det er altså to parallelle slusetrapper på alle tre sluseområdene, hvilket tillater samtidig trafikk i begge retninger.
Det lengste skipet som har passert i gjennom kanalen er San Juan Prospector, 299 meter langt og 32,6 meter bredt.

Det bredeste skipet som har passert i gjennom kanalen er USS New Jersey som er 294,2 meter langt og 32,91 bredt. (altså-ca 60 cm klaring- tilsammen på begge sider!!!)

Hver slusefylling krever 101 000 kubikkmeter vann og vannet fylles på ved hjelp av gravitasjonen og et nettverk av kulverter under hver sluse. Skipene blir dratt eller styrt i slusene med mindre lokomotiv som går på et spor på sluseveggene. Lokomotivene kalles for muler etter sine firbente forgjengere som tidigere ble annvendt. Mindre fartøy- mindre turist- og fritidsbåter, kan dras i gjennom manuelt.
Her ser vi et av de elektriske lokomotivene som drar skipene fremover i slusene
Nå er vi ute av kanalen og entrer Stillehavet...................................
Bridge of the Americas- det var på denne brua Arnold fridde til Ileana
Panama City ligger ved utløpet av Panamakanalen, hovedstad og største by i landet, med ca 700 000 innbyggere.
Panama City i svinnende sollys
Det er ikke tilfeldig at Fram henter sine skipsleger akkurat her i Panama.Vår nåværende lege, Edvardo, er også herfra. Landet er moderne på de fleste områder, men har et spesiellt godt helsevesen, og leger som utdannes her får visstnok nærmest automatisk autorisasjon til å jobbe i statene, og det sier ikke så rent lite om kvaliteten på utdanninga deres.


I dette innlegget har jeg hatt noe hjelp av Wikipedia og Caplex, prøvde å fritte ut losen for å få litt info, men han foretrakk å fortelle om sine egne bravader på de syv hav, og hadde fint lite fakta å komme med...........det meste var stort sett: fery gooood og fery cold in Norway, yes?



Ingen kommentarer: