26.oktober 2008
Puerto Limon, Costa Rica

Det offisiellle navnet er Republikken Costa Rica, og vi befinner oss altså i Mellom-Amerika.
Landet grenser til Nicaragua i nord og Panama i sør, og har et tropisk klima.


Vi er altså i tropene!
Costa Rica er et utviklingsland, men de har markedøkonomi.
Kaffe og bananer er landets viktigste eksportvarer.
Vi kaller ofte Costa Rica for "bananrepublikk", og det er vel egentlig ganske dekkende.
Økoturisme er populært i landet og mange turister kommer for å besøke nasjonalparkene og de vernede naturområdene.

I dette innlegget blir det mye natur.Vi dro på tur med båt oppover en av Costa Ricas mange kanaler.







En del av turen tilbriakte vi på en bananplantasje, hvor vi fikk vite det som er å vite om bananer - ei tøff forelesning i 36 graders varme og med luftfuktighet på over 80 %.................

Plantasjen er en del av Del Monte-konsernet, og det var litt arti å kjenne igjen "våre" bananesker på baksiden av et av byggene.
Høyt henger de, og søte er de!


Regntiden, som varer fra mai til oktober forårsaker ofte flom i lavlandet, noe vi fikk se med egne øyne da vi dro ut på tur.

Flere steder var veien kort og godt borte vekk, og vi kjørte på et underlag av gjørmete leire.

Turte ikke slippe taket i seteryggen foran meg, og fikk derfor ikke foreviget dette!

Dere får ta til takke med et idyllisk bilde av en båt på land!


Sverre var utkikk, og håpet også å få se en aligatorer eller to i vannet i vannet. Her skulle finnes opptil 7 meters eksemplarer.......... Plutselig kom dette eksemplaret sigende mot oss i vannet!


Kuuuult- selv om det viste seg å være en trestamme...................ligna ganske mye, syntes både Sverre og meg selv!!!

Istedetfor alligatorer, ble det mye av dette.......................

og disse.................................


Dovendyr (Folivora) er et pattedyr som lever høyt oppe i trærne, og henger som regel opp ned fra greinene. De lever i den nordlige delen av Latin-Amerikas regnskoger.
Vi så mange slike, dvs guiden og de med kikkert så dem, og vi andre måtte på nettet og hente bilder.
Søte er de ihvertfall.......................

mange flotte planter - dette er faktisk blomsten til en palme!

idyll var ingen mangelvare.....................

Denne planten er visstnok en type bananblomst....................

Engelsken min er tålig god!

Når jeg likevel ikke fikk med meg riktig alt i de botaniske utleggningene til vår ypperlige guide, skyldes det vel en god mix av litt manglende entusiasme ( pga de høye temperatur) og det faktum at guiden var spansktalende, og snakket engelsk med adskillig aksent. I tillegg hadde jeg ikke med min engelsk-norsk botanikkordbok......

Men- vakkert var det, selv om det ble mange latinske fuglenavn etterhvert

Her er et stoppested for kanaltrikken!
Slik så båten vår ut- skyggefullt, men klamt!!
En del av trærne hadde fantastiske rotsystem................
Her kommer en passerende kanalbåt

Bjørn, maskinist, poserer med en vannlilje


Nok for i dag - nå skal vi feire at Tromsø tok bronsje i serien - Hurra for Gutan!!!


















2 kommentarer:

ingvill sa...

Hei sverre. Ser ut som dokker har det fint.Jeg er syk i dag.så jeg er hjemme i lagmed mamma.Jeg gleder meg til dokker kommer hjem.Jeg henter av og til lofotposten for Laura.Vi har klart og spar over 100 kr i koppen!Klem Sara :)

Hilde - Sofie sa...

Heiiiiiiiiiiiiii SARA! så melinga.Det va domt at
du va syk.Jeg har det så fint at jeg nesten datt
i badekare.Jeg gleda mei tel å komme hjem
hils alle kjente fra meg
hilsen sverre!!!!!!!!!!!!